SaaS bolag hemsida

Hur bygger jag en hemsida för min SaaS-verksamhet?

Det bästa sättet att få en potentiell kund intresserad av dina tjänster är via din hemsida eftersom mängden ansträngning du lägger ner på den visar dem vad du gör för dem. Du erbjuder i princip att bygga programvara för deras verksamhet, vilket innebär att din hemsida är ett bevis för dina kunskaper. 

I slutet av den här artikeln vet du allt du behöver för att bygga en hemsida för ett SaaS-företag! Införliva några av dessa funktioner som bäst passar med dina idéer på din hemsida: 

Fakta och siffror 

Logotyper, fakta och siffror ökar dina konverteringar. Inkludera förtroendemärken och certifieringar från validerande organisationer på hemsidans startsida. För att locka B2B-kunder är dessa mycket viktiga. Dessutom kan du använda ett lite mörkare färgschema. Ett exempel här visar hur Appcues har inkluderat logotyper för företag som litar på dem.

Förenklat 

Ett avgörande misstag som de flesta hemsidor för finansiella tjänster gör är att göra hemsidan överväldigande för sina konsumenter. Om du ger dem för många val, kommer de att skjuta upp valet! Håll det enkelt i början och visa dem alternativ om och när det behövs. Ta en titt på hur Catch gör det här.

Rakt på sak 

Du har inte alltid mycket tid att fånga dina kunders uppmärksamhet. Snarare än att vara ordrik och stilig med dina tjänster, uttryck ditt mål mycket enkelt och tydligt. Det bästa sättet att göra detta är med en stor stark slogan som Duedil har!

Du kan ge dem en kortfattad lista över dina funktioner, eller bara visa en funktion – det du gör bäst. Fast gör ett riktigt bra jobb med att projicera sin försäljningspunkt: snabba registreringar. Och Kajabi sammanfattar sin integrationsexpertis på sin hemsida:

Delad skärm 

Ibland, om du har mycket innehåll att visa och vill ha ett tillvägagångssätt som kommer att vara lättöverskådligt, kan du använda delad skärm! För HelloSign fungerar detta till och med för att visa hur enkelt det är att hantera filer genom att dra och släppa. 

Engagera din publik

För att skapa en personlig känsla för dina kunder kan du ändra hälsningen på sidan med avseende på deras tidszon och språk, som Proof gör.

Interaktion är ett bra sätt att engagera dem redan innan de vill! Ställ några Ja/Nej-frågor till dem för att förstå deras behov och visa dem anpassade demos! Inkludera Call to Action-knappar mellan dessa interaktiva frågeformulär för att öka konverteringen. Besök User Interviews för att få reda på hur detta kan göras.

Demos av din SaaS Produkt

Visa dina kunder flera andra exempel på ditt arbete. Om du har ett videochattverktyg som Loom lägg till gifs och animationer.

Ge dem en känsla av att designa innehåll. Låt dem leka med färgpaletter, teman och widgets. När det slår dem hur lätt och kul det är, finns det ingen återväg. Här är två mobila gränssnittsappar som gör just det. 

Rekommendationer till din SaaS produkt

Äkta och autentiska recensioner från andra kunder är en mycket bra försäljningspunkt för företag. Du kan till och med visa dem din största tillgång: en ung och begåvad arbetskraft, och kanske till och med en del av deras erfarenhet. Gitter och Lorem är bra exempel att hämta inspiration från, för att inkludera dessa funktioner på din hemsida.

Incitament 

Oftast är det lätt att behålla dina kunder när de registrerar sig, men att få dem att registrera sig kan vara en svår uppgift. Hur gör du det lättare? Muta dem! Ge dem något i utbyte mot att registrera sig, som ett gäng gratis förklarande videomallar. Eller kanske en rabatt för de fem första kunderna varje månad. Produck är ett sådant företag som ger gratis migrationserbjudanden.

Illustrationer 

Attraktiva designelement kan förbättra din visuella kommunikation. Här är några element som SaaS-företaget Whimsical visar på sin hemsida.

 När det gäller produkthanteringsverktyg eller anteckningsprogram kan du visa 3D-illustrationer som Gitbook gör.

Roliga illustrationer är vanliga nuförtiden. De är söta, iögonfallande och anpassningsbara. Genom att använda liknande färgscheman som din text kan det ge din hemsida ett snyggt utseende. Streak använder sig av den här funktionen utan problem.

Avslutningsvis

Det finns flera sätt att imponera på dina potentiella kunder och uppmuntra dem att använda dina SaaS-tjänster, men du måste komma ihåg att för mycket kan vara värre än att inte göra något alls. Du måste ta fram alla dina viktigaste funktioner, samtidigt som du håller det minimalistiskt. 

Share this post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lämna ett svar

Table of Contents