Hur bygger man en konverterande SaaS-hemsida?

Hur bygger man en konverterande SaaS-hemsida?

Din hemsida är ansiktet utåt för ditt företag eftersom det är det första en intresserad kund kommer att se. Så om du vill att dina potentiella kunder ska stanna kvar på din hemsida snarare än att trycka bakåt måste din hemsida hålla hög kvalitet.

Här är några enkla tips du kan följa för att se till att de flesta som besöker din hemsida blir betalande kunder.

Första intrycket

Kunder tar dig på större allvar om du har din egen hemsida i stället för den du byggde på WordPress. Så spendera lite pengar på att få ett domännamn för ditt företag, vilket kommer att göra en enorm skillnad.

Använd en stark rubrik med kort undertext och beskriv exakt vad du gör så enkelt du kan. Teknisk jargong kan inte bara förvirra utan också uttråka potentiella kunder. Du vill förmedla ett mänskligt element till kunden. 

Se till att din hemsida är tydlig och lätt att navigera. Se till att texten har mellanrum och är lättöverskådligt. Om all din information är välorganiserad och tillgänglig är det osannolikt att en intressant kund kan missa den. 

Bench är ett fantastiskt exempel på allt vi just diskuterade:

Om du har flera tjänster att erbjuda kan det vara klokt att skapa separata sidor för var och en av dem. På så sätt kan din kund direkt gå över till den sektion de är intresserade av. Om en av dina tjänster är mer framträdande än den andra kan du använda visuella objekt och ett större område på skärmen för att representera det, vilket fångar besökarnas uppmärksamhet så fort de anländer till din hemsida.

Fördelar och nyckelfunktioner av din SaaS produkt

Du måste övertyga din publik om hur du är bättre än dina konkurrenter. 

Välj några av de saker du anser vara de viktigaste fördelarna eller förmånerna de skulle få genom att arbeta med dig. 

Få det till mellan 3 och 5 saker och lägg till en ikon tillsammans med en enkel och stilren beskrivning för varje del. Visuella element är avgörande för att få kontakt med dina kunder. Små grupper av text och attraktiva ikoner gör din hemsida överskådlig. De flesta av oss skrollar bara ner på hemsidor, med ikoner mellan texten som fångar vår blick och väcker vårt intresse för att läsa meningen den hör till.

Fördelarna lockar dina kunder, men de funktioner du tillhandahåller via din tjänst är det viktiga. Därför måste du ha ett avsnitt som listar dem. Försök att göra detta på mindre än 12 punkter. Du kan troligtvis använda expanderbara listor för var och en av dessa med en beskrivning om det behövs. 

Socialt bevis 

Personer är mer benägna att lita på dig när de ser andra människor dra nytta av dina tjänster. 

Inkludera antalet kunder du har haft och om du har fått bra recensioner från dina tidigare kunder, visa upp dem!

Lägg till deras bilder bredvid deras recension. Naturligtvis skulle det inte skada att ta det ett steg längre och få en video av en av dem! Det skulle också vara en pluspoäng för ditt rykte att inkludera pressuttalanden som nämner ditt företag. Titta på hur Evernote gör detta:

Ett annat sätt att visa eventuellt nya kunder om andra kunders intresse för dina tjänster är att använda plugin-program som spårar dina webbplatsbesök, demoförfrågningar eller registreringar. 

Här är ett exempel från UseProofs hemsida:

En popup som denna dyker upp i det nedre vänstra hörnet av TrustPulse:

Expertis inom ditt område

Visa logotyperna för de viktigaste klienterna och partnerna du arbetar med. Sådana varumärken kommer att öka din trovärdighet. Så här gjorde Bench:

Visa upp alla dina utmärkelser och certifikat, oavsett hur små de är. Det gör dig mycket pålitlig. Se till att inkludera din erfarenhet! Om du framgångsrikt har drivit ditt företag på en konkurrensutsatt marknad i dussintals år måste det betyda att du är riktigt bra på det.

Vad du än gör, se till att du inte framstår som skrytsam. Beroende på vilken typ av tjänst du tillhandahåller analyserar du målgruppen och kurerar ditt innehåll utefter den. 

Sekretess och säkerhet 

I denna tid är säkerhet en stor del av alla företags digitala närvaro. Dina kunder måste veta att de kan lita på dig med sin personliga information. 

Ett SSL-certifikat är ett måste. ”https” ger din klient en försäkran om att du använder en säker anslutning och att deras data är säker. Märken med betrodda säkerhetsfunktioner som dessa ökar deras förtroende för dig:

Visa dem vem du är

I avsnittet ”Om oss” kan du lägga till mer av det ”mänskliga elementet” som vi diskuterade tidigare genom att visa dina kunder ansiktena bakom ditt företag. Dela med dig av din personals namn, bilder och kanske till och med sociala medielänkar. 

Att se människorna som ansvarar för arbetet gör besökarna mer benägna att lita på dig. Cultivated Wit gör just detta: 

Gör det enkelt att hitta dig! 

Se till att dina kontaktuppgifter är enkla att hitta från någon sida på din hemsida. Ge dem ditt telefonnummer och din företagsadress tillsammans med din e-postadress. 

Du kan använda en chattbot för enkel livechatt, genom vilken du enkelt kan hjälpa dina kunder. Här är ett exempel från Optinmonster

Ha en tydlig ”call to action”-knapp som användare kan klicka på för att komma i gång omedelbart. Denna knapp bör placeras i de mest synliga delarna av hemsidan eller på en responsiv header, och helst i en färg som sticker ut från resten av hemsidan, som MailChimp:

Placera en sekundär ”call to action”-knapp för dem som fortfarande inte bestämt sig. Ett bra sätt att göra detta är att använda en ”exit” popup som erbjuder en gratistjänst i utbyte mot deras namn och e-postadress. 

Slutliga tankar

Din hemsida måste vara stilren, iögonfallande och övertygande. Den bör ha all nödvändig information på ett lättnavigerat sätt och ha visuella element för att säkerställa en bättre räckvidd. Se till att det finns ett mänskligt element på din hemsida som hjälper dig att upprätta en känslomässig koppling till dina kunder. Visa dem autentiska vittnesmål och presentera dem för dina anställda. 

Och slutligen, när de klickar på registreringsknappen, ge dem allt du lovade att du skulle göra. 

Share this post:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lämna ett svar

Table of Contents